Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
NHF jobber for et samfunn for alle, der funksjonshemmede har de samme mulighetene som andre til å leve i tråd med egne ønsker, evner og interesser. Vi jobber for å sikre likeverd. Dette prosjektet har som mål å forebygge, avdekke, gjøre det enklere å si ifra om vold og overgrep i nære relasjoner som særlig rammer funksjonshemmede. Gjennom dette prosjektet så skal vi sette temaet på agendaen og sørge for kompetanseheving, holdningsendring og verktøy slik at man lettere kan oppdage vold og si ifra om vold. Nyere forskning viser at utviklingshemmede er 3-4 ganger mer utsatt for vold og overgrep enn resten av befolkningen. Barn og ungdom med hørsels-, syns- og bevegelseshemming har betydelig flere voldserfaringer enn andre. Prosjektet vil sette søkelyset på problemet og bidra med tiltak som både kan forebygge og gjøre det lettere å si ifra. I 2020 utviklet NHF Agder «kroppskortene», et verktøy tilpasset utviklingshemmede for å snakke om vold, overgrep og grensesetting. Kroppskortene består av 10 kort med bilder og tekst, hjelper i samtaler og gir utviklingshemmede bedre forståelse og uttrykksevne. Kortene er brukt på skoler og i boliger, og har fått gode tilbakemeldinger. Nå søker vi støtte til å digitalisere og markedsføre kroppskortene, slik at de blir tilgjengelige for flere.
Aktivitet/tiltak/metode
Vi skal gjennomføre to ulike tiltak i prosjektet: 1Digitale kroppskort: Kroppskortene formidler hvilke regler som det er viktig at utviklingshemmede kjenner til, for å sette grenser i møte med andre, og for at de skal få kunnskap om hva andre har lov og ikke lov til å gjøre med kroppene deres. Kroppskortene er både et verktøy for andre slik at de lettere kan snakke med utviklingshemmede og vold og overgrep, og det er også et verktøy som bidrar til at utviklingshemmede kan gjøre seg bedre forstått, og få kunnskap om grensesetting. En utviklingshemmet mangler ofte forståelse for at vold og overgrep (handlingen) er gal, og mangler ord som beskriver kroppsdeler og aktiviteter. Dette prosjektet vil digitalisere kroppskortene vi allerede har. Målet er at de skal bli lettere å distribuere til målgruppen: tilrettelagte skoler, VTAer, dagsentre og boliger, helsestasjoner, legekontor, BPA-leverandører, samt der hvor det eksisterer grupper eller foreninger som har fokus på livsmestring og selvutvikling hos personer med utviklingshemming. Målgruppen her er funksjonshemmede/utviklingshemmede, og personer som jobber med dem/står dem nær. 2. Film til markedsføring – sosiale medier og reklamefrie dager Opplysningsfilmen skal vises og markedsføres i alle våre SoMe-kanaler rundt om i landet. De skal også være tilpasset slik at vi kan søke de inn på tv under reklamefrie perioder som jul og påske. Filmene skal lages slik at de kan gjenbrukes år etter år, og det er noe vi kommer til å søke på i flere runder. Målgruppen her er primært allmenheten generelt, og sekundært de jobber med, er pårørende til gruppen kroppskortene retter seg mot. En sekundær målgruppe er også utviklingshemmede selv, som blir klar over at dette finnes. Måloppnåelsen på begge delprosjektene måles ved antall besøkende på digitale kroppskort, spredningen til filmen i some og reklamefrie dager. Vi er også åpne for direkte tilbakemeldinger underveis, som følges opp fortløpende.
Antall deltakere
100000
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
Vi tror at den forventet virkningen/nytteverdien av dette prosjektet kommer til å være stor for alle som er direkte berørte, men også for pårørende, fagpersoner og allmenheten generelt. Vi vil nå sikre at kroppskortene blir kjent og gjøres tilgjengelig for alle i hele landet. De ter et viktig prosjektet for å endre holdninger og spre kunnskap, og også gjøre en direkte forskjell i livene til en utsatt gruppe mennesker. Vi ønsker og tror med dette prosjektet at terskelen for å melde inn uro og bekymring knyttet til dette tema skal bli lavere. Barnehuset (politiet) som mottar bekymringer i dag, har i samtale med oss uttrykt at de er bekymret over dagens underrapporteringer. Ved å spre kunnskap og opplyse disse gruppene, vil vi kunne forebygge vold og overgrep i nære relasjoner. Allmenheten må opplyses (det vil vi gjøre via markedføring og video), for å kunne tro at det skjer og gjøre noe med det. Mennesker med nedsatt funksjonsevne må få nødvendig kunnskap om hva som er lov og ikke lov for å kunne si ifra. Og hjelpeapparatet må få ny kunnskap og kompetanse som kan brukes for å forebygge, avdekke og si ifra ved mistanker om vold og overgrep. Den primære målgruppen er spesielt ungdom og unge voksne, men også voksne. I hovedsak er det dem med kognitive utfordringer, men også fysiske funksjonsnedsettelser. Sekundær målgruppe er personer som jobber med denne gruppen, pårørende, fagpersoner og allmenheten generelt. Vi ønsker å opplyse om og bevisstgjøre folk på at denne gruppen er ekstra sårbar for denne typen vold og overgrep.
Plan for gjennomføring
Prosjektet har en tidsplan på 9 mnder. Vi starter umiddelbart arbeidet med å digitalisere kroppskortene. Delfin design skal hjelpe oss med digitaliseringen. De er kjent av NHF Agder. Det er også de som skal lage reklamefilm til some/reklamefrie dager. Når kortene er digitalisert, vil vi bruke god tid og ressurser på markedsføringen. Vi planlegger å bruke den første delen av prosjektperioden på utarbeidelsen, og resten av året på markedsføring. Vi vil allerede starte markedsføringen litt mens reklamefilmen er under produksjon. Vi vil henvende oss til kjente aktører på området. Når reklamefilmen blir ferdig, vil den supplere til andre målgrupper. Vi har et mål om å bruke ulike arenaer. Vi skal ta kontakt med aktuelle skole, omsorgsboliger o.l. for å tilby verktøyet. Vi planlegger å invitere oss inn til for eksempel Redd Barna, Stine Sofie Stiftelse, studenter osv. for å gjøre kroppskort og problematikken kjent. Alle de 9 regionkontorene i NHF skal markedsføre prosjektet ut til sine regioner. Vi skal være åpne for å drive opplæring og holde foredrag. Vi vil hele tiden måle resultater, og tilpasse arbeidet deretter. Vi vil søke filmen inn på reklamefrie dager i 2025, og det er noe vi vil fortsette med i årene framover, også etter endt prosjektperioden. Første gang vi søker inn vil bli julen 2025. Vi vil kunne måle resultater ut ifra: antall nedlastninger av kroppskortene, antall mottakere for kroppskortene og tilbakemeldinger vi får, og antall visninger, spredning og deling filmen får på sosiale medier. Når prosjektperioden nærmer seg slutt, vil vi ta en fot i bakken, evaluere prosjektet, måloppnåelse og forbedringspotensialet. Vi vil lage en enkel plan for videre markedsføring, som vil være mulig å gjennomføre i årene som kommer, uten prosjektmidler.