Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
Synstolkning er nøytrale og presise beskrivelser av visuelle inntrykk, som miljø, situasjoner, personer og hendelser. Synstolkning er nødvendig i et moderne samfunn som verdsetter inkludering og like muligheter for synshemmede. Mens tradisjonell mobilitetsopplæring fokuserer på fysisk forflytning, er synstolkning like viktig for å hjelpe synshemmede å forstå og delta fullt ut i omgivelsene. Når man ledsager en synshemmet person, bør man ikke bare sikre trygg bevegelse, men også beskrive det som skjer rundt dem—fra når mor har tatt på seg en flott kjole til stemningen i et rom i ulike sosiale settinger. I dag mangler det tilgjengelig informasjon om hvordan man synstolker i hverdagen. Prosjektet ønsker derfor å utvikle digitale læringsmoduler i samarbeid med relevante partnere, for å veilede familiemedlemmer, kollegaer, lærere og helsearbeidere med å gi gode og nøytrale beskrivelser. Å gi gode beskrivelser er utfordrende på grunn av personlige tolkninger, selektiv oppmerksomhet og abstrakte konsepter. Mennesker oppfatter verden gjennom egne erfaringer, noe som kan farge beskrivelsene. Det er viktig med opplæring for å lære hvordan man synstolker på en måte som bidrar til trygghet og deltakelse for den synshemmede
Aktivitet/tiltak/metode
Prosjektet har som mål å utarbeide en digital, brukervennlig veileder som gir en innføring i synstolkning for pårørende, helsespersonell, turforeninger, utdanningsinstitusjoner med flere. Innholdet i den digitale veilederen skal i hovedsak inneholde informasjon om «rolleforståelse», «synstolkning inne/ute» og sosial synstolkning». Videre vil den inneholde videoer med gode eksempler på synstolkning i ulike situasjoner og øvelser som gjør seende bevisste på å formidle informasjon som virker banalt/unødvendig å si høyt. Det vil også bli informert om hvordan en formidler på en måte som gir mottakeren mulighet til å danne egne meninger. Det skal gjennomføres ett fysisk heldagsmøte og ett-to digitale møter med prosjektgruppen og relevante samarbeidspartnere som har kunnskap om synstolkning (Eikholt og representant fra nydalen voksenopplæring). I etterkant av heldagsmøte vil det utformes et førsteutkast basert på innspillene fra møte. Prosjektgruppen bistår med ytterligere innholdsproduksjon. Den digitale veilederen vil bli testet av et utvalg brukermedvirkere og justert i henhold til tilbakemeldinger. Den digitale veilederen skal integreres som en deler av eksisterende opplæring og kurs i Norges Blindeforbund og spres til relevante aktører. Det vil sendes ut digitale spørreundersøkelser for å kartlegge nytteverdien og evaluere veilederen. Det skal trykkes en kortere versjon av veilederen som brosjyre som skal deles ut på rehabiliteringskurs og andre kurs i fylkeslag. Utfordringer: Å finne digitale verktøy som er universelt utformet og like nyttig for alle kan være utfordrende. Det samme gjelder også måten video brukes på. Vi skal gjennom hele prosjektet være bevisst på formidling og ikke bruke visuelle pedagogiske virkemidler. Det er en fare for at vi lager et opplegg som krever mye å bruke og vedlikeholde. Vi skal redusere vedlikeholdsbehovet ved å lage korte tekster og videoer slik at det er «små deler som må skiftes ut» og ikke store opplegg.
Antall deltakere
250
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
Synstolkning er en essensiell ferdighet som bidrar til økt inkludering og deltakelse for synshemmede i samfunnet. Ved å heve kompetansen innen synstolkning blant lærere, pårørende, foredragsholdere og andre som i ulike sammenhenger ledsager synshemmede, kan vi sikre at de får bedre tilgang til informasjon og kan delta mer aktivt på ulike arenaer. Et konkret eksempel er hvordan synstolkning fra foreldre kan hjelpe barn med nedsatt syn til å lære sosiale koder, signaler og normer. Speiling er utrolig viktig i barns sosiale utvikling. For eksempel kan et barn føle seg usikker på hva man skal ha på seg på en fest hvis ingen beskriver hva de andre barna har på seg. Uten denne informasjonen kan barnet føle seg utenfor eller annerledes, noe som kan påvirke selvtilliten og viljen til å delta i sosiale aktiviteter. Et annet hverdagseksempel kan være å beskrive et rom den synsnedsatte kommer inn i; hvem som er til stede, hvordan er møbler/dører plassert osv. Bedre synstolkning gir også synshemmede større mulighet til å ta del i samtaler i etterkant av opplevelser. Hvis de har fått detaljerte beskrivelser av en hendelse, kan de bidra med egne meninger og delta aktivt i diskusjoner med venner og familie. Dette styrker den sosiale inkluderingen og gjør at de føler seg som en del av fellesskapet. Ved å kombinere faglig kompetanse, brukermedvirkning og digitale løsninger, vil prosjektet utvikle et praktisk verktøy som styrker ferdighetene innen ledsagerteknikker og synstolkning. Dette vil ikke bare forbedre kommunikasjonen og interaksjonen mellom synshemmede og deres omgivelser, men også fremme bruk av teknologi for økt selvstendighet og inkludering.
Plan for gjennomføring
Februar/mars. Oppstartsmøte med prosjektgruppe og samarbeidspartnere for å avklare forventninger og roller i prosjektet. Vi begynner kartlegging av behov og innhenting av kunnskap. April: Arrangerer heldagsmøte med samarbeidspartnere og prosjektgruppe hvor vi gjennomfører en workshop for å utvikle innhold. vi starter med utvikling av manus til kortfilmer og starter innspilling av videoer på slutten av dagen. April/mai: I etterkant av møte vil innholdet struktureres og prosjektgruppe og referansegruppe vil få et førsteutkast som skal testes og kvalitetssikres. Vi vil deretter la et utvalg brukermedvirkere teste hele den digitale veilederen og komme med tilbakemeldinger på opplæringsvideoene. Produktet revideres. Juni-August: Ferdigstilling og produksjon av digital veileder og en versjon sendes til trykkeriet for å lage brosjyre. Promotere videoene og e-læringskurset gjennom samarbeidspartnere og relevante kanaler. Utarbeide sluttrapport som oppsummerer prosjektets resultater og erfaringer.