Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
LUB erfarer stort behov for sorgspesifikk hjelp i form av lavterskeltilbud i Norge. Derfor har LUB, sammen med forsker Olga Lehmann med støtte fra Stiftelsen Dam, gjennomført 5 digitale skrivekurs, publisert 2 vitenskapelige artikler (Lehmann et al., 2022; Lehmann et al., 2023a), utviklet arbeidsboken «Å skrive gjennom sorg» (Lehmann et al., 2023b) og holdt ferdighetstrening i skrivegrupper for 10 likepersoner i LUB. Kursene får gode tilbakemeldinger og vi har venteliste med medlemmer som er interessert i terapeutisk skriving. Men vi har møtt noen utfordringer med implementering av likepersonledet grupper som nå oppsummeres i en rapport (ref. DAMs retningslinjer for åpenhet). Etter ønske fra likepersonene og gruppedeltakere, søker vi nå midler til utvikling av konkrete verktøy: psykoedukative videoer, en standardisert ppt-presentasjon for gruppelederne, og revisjon av arbeidsboka som gruppene følger. Målet er å trygge de frivillige likepersonene enda bedre i å lede digitale skrivegrupper, slik at dette blir del av LUBs frivillige likepersontilbud. Vi vil dokumentere likepersonenes erfaringer med bruk av de nye verktøyene i en skrivegruppe slik at dette blir et kunnskapsbasert sorgstøttetilbud. Skrivegruppen er for foreldre som mister barn uavhengig hvor de bor i Norge.
Aktivitet/tiltak/metode
Det skal lages 8 korte videoer â ca. 10 min basert på temaene i arbeidsboken, en revidert ppt-presentasjon som gruppelederne skal bruke i skrivegruppene og vi skal revidere arbeidsboken basert på tidligere tilbakemeldinger fra deltagere. Dette skal så testes ut i en skrivegruppe som skal gjennomføres våren 25 for 20 etterlatte mødre og fedre (pågående Dam-prosjekt HEL515528). I videoene vil prosjektgruppen gi psykoedukasjon om rasjonale for de ulike skriveøvelsene og litt sorgteori knyttet til de konkrete temaene som kurset i terapeutisk skriving bygger på. Skrivegruppen fasiliteters av psykolog Lehmann +2 likepersoner. Likepersonene får opplæring og veiledning underveis, og fagsjef i LUB Trine Kalstad vil jevnlig tilby emosjonell støtte til gruppelederne. De nye videoene og slidsene vil bli brukt både under gruppemøtene og de vil bli sendt til deltagerne slik at de kan se filmer og slides om igjen ved behov. Vi vet at skrivegruppene ofte skaper sterke følelser, og mange deltagere etterspør mer informasjon og lett tilgang til slik informasjon. Videoene er også ment å avlaste gruppelederne i deres psykoedukasjon om bakgrunn for øvelsene under gruppemøtene. Gruppene følger arbeidsboken med skriveøvelser i 7 uker â 2,5 per samling. Hver samling, og video, har hvert sitt tema: håp, sorg, skriving, motstand, egenomsorg, sinne og andre følelser, og ny mening i livet. Deltakerne jobber individuelt og i grupper på samlingene, og utveksler erfaringer om det å skrive. Både gruppeledernes og gruppedeltagerne erfaringer kartlegges. Kvantitative data hentes fra deltagerne svar på ISLES-F kortversjon (Skala for integrering av stressende livserfaringer) ved første og siste samling + 2 måneder etter kursslutt, i tillegg til et eget evalueringsskjema. Alle kvalitative data (feltnotater av Lehmanns observasjoner, gruppeledernes erfaringslogg, evalueringskjema fra deltakerne, evt. tekster som deltakerne deler) vil bli analysert ved bruk av fenomenologisk-eksistensiell analyse.
Antall deltakere
22
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
Etterlate foreldre sliter med å få støtte som møter deres behov i sorgen, og har stor risiko for fravær fra jobb, sosial tilbaketrekning og oppleve problemer i nære relasjoner. Dersom de ikke får hjelpen de trenger kan dette ha negative helseeffekter og de kan utvikle psykiske lidelser (Aoun et al 2015, Morris et al 2019, Lehmann et al 2022). LUB har en venteliste med medlemmer som ønsker å gå på kurs i terapeutisk skriving. Vår forskning viser at tilbudet bidrar til fellesskapsfølelse og bearbeiding av sorg. Ved å utvikle ulike resurser som kan gjøre frivillige likepersoner tryggere i rollen som ledere av skrivegrupper, kan vi arrangerer flere slike grupper i regi av LUB og dermed sikre at flere foreldre som mister barn kan få et slikt tilbud, et viktig alternativ til samtalegrupper. For motiverte frivillige likepersoner i LUB oppleves dette som en meningsfull oppgave der de kan få bruke sin vonde erfaring til noe positivt. Også andre frivillige organisasjoner og hjelpeapparat er i kontakt med oss og ønsker opplæring eller støtte i videreutvikling av terapeutisk skriving som del av deres individuelle eller gruppebaserte oppfølgning av etterlatte. Vi vil dele vår erfaring med våre nye ressurser med dem, og med helsepersonell som har vist interesse. Videoene skal gjøres tilgjengelig på både engelsk og norsk, med håp at de kan være til nytte for et bredt publikum. Konkrete verktøy med retningslinjer for bruk som del av det å fasilitere en skrivegruppe skal gjøre terskelen lav for at frivillige og helsepersonell kan ta i bruk tilbudet og kjenne seg trygge i rollen som gruppeledere.
Plan for gjennomføring
Fase.1 25. febr. – 30.mars 2025: Oppstart. Ansvar: Lehmann, Kalstad, Neimeyer. Likepersonene, som også vil være skrivegruppelederne, møter resten av prosjektgruppa for å gjennomgå arbeidsboken, filmene og slidsene for psykoedukasjon i skrivegruppene, og rammer for skrivegruppen. Dette sikrer tydelig brukermedvirkning. Vi avklarer og planlegger behov for veiledning og oppfølging. Planlegge innsamling av gruppeledernes erfaring for dokumentasjon. Gjennomgå evalueringer av tidligere skrivekurs og planlegge forsvarlig (mht til i hvilket omfang) datainnsamling fra deltakerne. Fase 2: 30.mars – 30.mai 2025. Gjennomføring av skrivegruppen. Ansvar: Lehmann, Kalstad, Hubner, Hognestad. Likepersonene får veiledning av Lehmann i forkant av første skrivegruppemøte. Skrivegruppen gjennomføres med deltagere på ventelisten basert på arbeidsbokens 7-ukers program. Veiledning og oppfølging av gruppelederne. Datainnsamling; Lehmann og gruppeledere loggfører fortløpende erfaringer med gruppeledelse og bruk av verktøyene. Kursdeltagerne evaluerer også bruk av videoer, ppt-presentasjon, arbeidsboken og opplevd nytte etter kurs, i tillegg til å besvare spørreskjemaet ISLES-F kortversjon. Fase 3: 30.mai – 30.nov. 2025. Formidling og utnyttelse. Ansvarlige: Kalstad, Neimeyer, Lehmann, Piech, Hubner, Hognestad. Skriving av vitenskapelig artikkel, formidling til Sorgstøttealliansen, på konferanser, på lub.no, LUB-seminarer, webinar og innlegg på SoMe fra LUB og UiS. Gruppelederne vil aktivt involveres og inviteres med i formidling gjennom fysisk/digital deltagelse. Fase 4: 30. nov. 2025 – 30.mars 2026: Deltagelse på europeisk konferanse i Portugal. Evaluering samarbeid og rapportering. Hovedansvarlige: Kalstad og Lehmann. Evaluering av samarbeid LUB og UiS. Rapportering Stiftelsen DAM.