– Was heisst du?, sier lærer Sæbjørg Hageberg Kjeka, og kaster en ball til Amalie Rossland Christiansen.
Amalie svarer på perfekt tysk, og kaster ballen videre til medelev på Knarvik videregående skole utenfor Bergen, Ulrik Kierløf Haugland, med spørsmål om hvor han bor. Også på tysk.
– Kjempekjekt
Det ser ut som en gymtime, men er faktisk en ordinær tysktime på skolen, som har tatt i bruk prosjektet Kvikk! i regi av Bedriftsidretten i Hordaland, støttet med midler fra Stiftelsen Dam.
Kort fortalt er Kvikk! en ordning der videregående skoler i hele Hordaland kan lease et skap, som inneholder ti poser med ulike aktiviteter i, så kalte «kvikkiser».
Hver aktivitet tar mellom fem og 15 minutter, og skal kombinere fysisk aktivitet, aktiv deltakelse og fag – som for eksempel å kaste ball, mens man snakker tysk eller pugger amerikanske stater.
– Det er kjempekjekt! Vi får hatt det litt gøy i klassen, og ikke bare fag. Og så føler jeg meg mer våken etterpå, forteller Amalie Rossland Christiansen.
Vil ha mer lek på videregående
Christiansen har hatt Kvikk! i ulike fag i flere måneder allerede, og er kjempefornøyd med tiltaket.
– Vi har brukt det i tysk og sosiologi, og ofte er det vi som maser, og sier til lærerne «kan vi ikke ta en kvikkis, da», sier hun, og får støtte av medelev Ulrik Kierløf Haugland.
– Det er så lite lek på videregående, så det er veldig velkomment, sier han.
Knarvik videregående skole er den første skolen som har tatt i bruk Kvikk!, og prosjektleder i Bedriftsidretten Hordaland, Linda Olsen Løland er fornøyd med hvordan prosjektet har blitt tatt i mot på skolen.
– Jeg hadde kurs for lærerne i våres, og etter tre timer var de helt med, og ba meg om å bli lenger, smiler hun.
Alle kan være med
Løland var tilbake på Knarvik for første gang siden hun kurset lærerne, da Stiftelsen Dam var på besøk i september.
– Det er veldig kjekt å komme tilbake og se at elevene også synes det er så gøy, Jeg har hele tiden håpet at det skulle bli et positivt tiltak, så nå ble jeg kjempeglad. Dette gir motivasjon til å fortsette, smiler hun.
Både lærere og elever på Knarvik forteller at Kvikk! er mindre skummelt enn gym, fordi det er veldig lav terskel for å delta. «Alle» kan kaste en ball, eller trille en terning. De faglige spørsmålene er det lærerne selv som lager, og dette kan tilpasses de ulike nivåene på klassene.
– Alle er med, også de som ikke er så aktive til vanlig. Det å skulle snakke høyt i klassen kan være vanskelig for mange, men når man gjøre det til en lek, så ser vi at alle deltar, forteller lærer Sæbjørg Hageberg Kjeka.
Dansk idé
Kvikk! ble til etter en idé fra den Danske Firmaidrætten, som startet opp i 2012. Per i dag har to tredjedeler av alle yrkesskoler i Danmark dette konseptet, og tiltaket har som mål å øke konsentrasjonen til elevene, samt å hindre drop-outs.
I tillegg ønsker Bedriftsidretten å bidra til en mer aktiv hverdag for elevene, noe som igjen kan utjevne sosiale helseforskjeller, øke trivselen og gi mer energi.
Hordaland fylkeskommune har satt seg som mål at 80 prosent av elevene skal gjennomføre videregående på fem år. Per nå er frafallet større, særlig på yrkesfag.
– Kvikk! får alle elvene til å bli mer engasjerte, og kanskje særlig på yrkesfag, hvor mange ikke er så glad i fellesfag som norsk og engelsk. Mange elever som velger yrkesfag er flinkere på å prøve ut ting praktisk, og da fungerer dette veldig bra, sier Kjeka.
Hun forteller at en forsiktig skepsis i begynnelsen, fort ble snudd til morsom og aktiv undervisning.
– Jeg trodde kanskje at de skulle synes det var litt barnslig, men det viser seg jo at de synes det er kjempegøy. Det viser vel at man aldri er for gammel til å leke, smiler hun.
Sluttrapport
Bakgrunn
KVIKK! er et konsept for økt fysisk aktivitet blant elever i videregående skoler. Fokus er å få frem smilet, få beveget seg, få elevene til å arbeide sammen og få energien tilbake – «Ta en kvikkis for å bli kvikk!». Våre mål er: – Forbedre vaner og øke trivselen i hverdagen – Mer aktivitet – både fysisk aktivitet og deltakelse i timene – Lavere frafall blant elevene Konseptet er utviklet for å bidra til å redusere den stadig økende inaktiviteten blant ungdom, bidra til å redusere sosial ulikhet i helse og for å få ungdom til å bli mer motivert til å fullføre videregående skole ved å øke trivselen. KVIKK! er utviklet på bakgrunn av «Aktiviteket» fra den Danske Firmaidrætten. Dette startet opp i 2012 og pr i dag har 2/3 av alle danske yrkesskoler tatt i bruk konseptet.
Oppsummering
Med bakgrunn i de tilbakemeldingene vi har fått fra skolen som benytter KVIKK! anser vi prosjektet som delvis vellykket og vi kommer i 2017 til å fortsette arbeidet med konseptet.
Prosjektgjennomføring
Alle videregående skoler i Hordaland fikk via e-poster i 2014 og 2015 tilbud om å starte opp med KVIKK!. Responsen lot vente på seg og etter telefonkontakt og demonstrasjon på skolen, startet vi i januar 2015 opp på Knarvik VGS. Konseptets utstyr ble installert på skolen og lærerne gjennomførte et 3 timers opplæringskurs. Gjennom første halvdel av 2015 ble utvalgte skoler i Hordaland forsøkt kontaktet gjentatte ganger, uten at det gav positive resultater.Høsten 2015 besøkte vi, sammen med Extrastiftelsen, Knarvik VGS for å høre hvordan konseptet var blitt mottatt og tatt i bruk. Tilbakemeldingene, både fra elever og lærer, var utelukkende positive og det ble i ettertid publisert to artikler om saken, samt en videoreportasje. Disse ble høsten 2015 benyttet i markedsføringen av konseptet, både direkte til andre videregående skoler og via nettside og Facebook. I mars 2016 leverte vi 5 nye kvikkiser til Knarvik VGS. Vi ble da tipset om et prosjektet «Helsefremmende skoler» som Fylkeskommunen har og tok kontakt med dem. Vi fikk da delta på et møte og presentere Kvikk for de helsefremmende skolene. I april 2016 demonstrerte vi Kvikk for Sandsli VGS og i august startet de med KVIKK.
Resultater
Pr dags dato har to skole og ca. 1500 elever fått prøve KVIKK!. Dette er lavere enn vår opprinnelige målsetning som var 15 skoler og ca. 8750 elever. Årsakene til dette er at det har vært vanskeligere å få innpass hos skolene enn vi hadde forventet. Tilbakemeldingene fra de skolene som har benyttet konseptet har vært utelukkende positiv, og både elever og lærer beskriver skolehverdagen som mer aktiv, kjekkere og med mer energi til skolearbeid og læring.
Antall personer i målgruppen
1000