Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Hver 5. nordmann føler seg ensom. Noen er er faktisk helt alene, mens andre føler seg ensomme også sammen med andre. 80% av de med psykiske lidelser føler på sterk ensomhet, så vi vet at det er en sterk sammenheng mellom ensomhet og psykisk uhelse. Ensomhet er like farlig for folkehelsa som røyking og ensomhet tar liv. Derfor er det verdt å sette inn flere forebyggende tiltak og øke kunnskapen om ensomhet. Et godt tiltak som kan nå ut til mange, er å lage en god opplysningsfilm om følelser. Tidligere opplysningsfilmer om Alfred & Skyggen har nådd ut til over 1 million bare på Youtube.
Målsetting for prosjektet
1: Økt kunnskap om ensomhet. 2: Forebygge ensomhet gjennom folkeopplysning og ved å gi et godt utgangspunkt for å ha gode samtaler om ensomhet. 3: Redusere tabu rundt det å vise og snakke om de vonde og vanskelige følelsene knyttet til det å være ensom. 4: Minst 50.000 visninger på Youtube 1. året
Målgruppe
Den primære målgruppen er barn fra 10 år og oppover, ungdommer og voksne som er ensomme eller kjenner noen som er ensomme eller redde for å bli det.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
100000
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
Filmen lages som animasjonsfilm. Protagonisten i filmene heter Alfred og er en brun liten ugle. Det er han som er ensom og redd for avvisning. Det er frykten for den vonde ensomme forlattheten som er antagonisten, men den skremmende stemmen spilles ut i karakteren Skyggen/Shadow. Skyggen er en stor skummel skygge av Alfred. Filmen har også karakteren Lykke. Hun er kjæresten til Alfred, og representerer den gode hjelper. Både venner, familie, gode kollegaer, helsepersonell og terapeuter skal kunne identifisere seg med henne. Hun er nysgjerrig, empatisk og vennlig utfordrende, men blir også selv såret i de situasjonene Alfred avviser henne. Det er viktig at filmen ikke bare er pedagogisk og informativ, men at den har varme, humor og empati som også kan formidle stoffet på en måte som gjenspeiler den terapeutiske alliansen – som står helt sentralt i det å få til endringsarbeid. Filmen produseres på norsk og engelsk, slik at filmen i større grad også er tilgjengelige for nordmenn med et annet morsmål enn norsk. Det er en forholdsmessig liten ekstrakostnad å produsere filmen på to språk. Filmen kommer til å ha en lengde på ca. 6 minutter. De andre animasjonsfilmene om Alfred varer i ca. 7, 5 og 9 minutter.
Fremdriftsplan for prosjektet
Jul 2020 Sep 2020 Ferdigstille første utkast av manus Sep 2020 Nov 2020 Manus er ferdig kvalitetssikret av Greenberg, MHU og RPH Nov 2020 Nov 2020 Endelig ferdigstilt manus foreligger etter filmselskapets innspill Nov 2020 Feb 2021 Ferdigstilt film Mars 2021 Mars 2021 Premiere & lansering film Mars 2021 Juni 2021 PR-arbeid
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Siden 2015 har det blitt lansert tre filmer om «Alfred & Skyggen». På grunn av positive tilbakemeldinger fra fagfolk, barn og foreldre på at filmene er relevante og informative, ønsket vi å lage en siste oppfølger om ensomhet – et tema som er lite berørt i de andre filmene. «Alfred & Skyggen – en liten film om ensomhet» handler om ulike former for ensomhet, hva vi kan gjøre for å håndtere ensomhet bedre og hva vi kan gjøre for å hjelpe andre som er ensomme. Målet med filmen er å opplyse, redusere stigma rundt ensomhet og skape gode samtaler om temaet. Målgruppen er barn fra 10 år og oppover, ungdommer og voksne som er ensomme eller som kjenner noen som er ensomme. Målgruppen er også fagfolk kommer i kontakt med folk som strever psykisk opp imot ensomhet, feks. lærere, helsesøstre og behandlere. Selv om filmen handler om ensomhet og frykt for avvisning vil den passe godt for folk flest. Det er allment å føle seg ensom både alene og sammen med andre i enkelte perioder eller situasjoner.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Filmen ble lansert i april 2020 og har pr nå 29.000 visninger på YouTube. Dette er noe mindre enn målet som ble oppgitt på 50.000 visninger første året. Vi har fått tilbakemeldinger fra både lærere og helsepersonell om at filmene vises på skoler, kurs og i behandlingssammenhenger, men vi har ikke tall på hvor mange som har sett filmen utenom på sosiale medier.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
200000
Prosjektgjennomføring/Metode
Prosjektleder har skrevet manusene med hjelp fra Dr. Leslie Greenberg og Dr. Joanne Dolhanty – begge profilerte internasjonale kapasiteter innen psykologi. De har gitt viktige faglige innspill på manus med utgangspunkt i det teoretiske rammeverket for filmene, emosjonsfokusert terapi (EFT). I tillegg har Rådet og fokusgruppen gitt innspill på manus. Fokusgruppen har også gitt innspill på animasjonen underveis i produksjonen. Filmen ble laget av filmproduksjonsselskapet Wemake. Den engelske og norske versjonen skulle begge være på 6 minutter, men filmen ble i overkant av 7 minutter lange. Filmpremieren i april 2021 bestod av en samtale mellom prosjektleder Anne Hilde Vassbø Hagen og Dr. Leslie Greenberg og visning av filmene.
Resultater og resultatvurdering
Resultatet er en animert animasjonsfilm på norsk og engelsk, i tekstet og utekstet versjon. Vår vurdering er at filmen er av høy kvalitet og er en god oppfølger til de andre Alfred & Skyggen – filmene. Vi har utelukkende mottatt positive tilbakemeldinger.
Oppsummering og videre planer
Filmen er ferdig produsert, men har et langt liv foran seg på sosiale medier og som opplysningsfilmer som kan benyttes i undervisning og på kurs. Forhåpentligvis blir den sett mange flere ganger. Dette er siste filmen som blir laget i Alfred & Skyggen universet, men prosjektleder har lyst å lage en ny animasjonsfilm om sinte barn og sinte voksne basert på et nytt univers.