Bruk av hund for å fremme leseferdighet

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Barn er naturlig opptatt av dyr. Allerede fra 6 måneders alder kan man se at barnet tar kontakt med og kommuniserer med husets kjæledyr. Barn som liker hunder synes ofte at det å lese for hunder er en hyggelig og gøyal opplevelse. Dette fremmer motivasjon for videre lesing (Martin 2001). Mange barn frykter høytlesning, hunder vil aldri rette på eller fortelle barnet at det leser feil, og hunden tilbyr et ukritisk ikke- dømmende publikum, med mulighet for utvikling av ferdigheter, økt selvsikkerhet og følelsen av mestring (Stringer & Mollineaux, 2003).

Målsetting for prosjektet

Målsetningen er å utvikle og prøve ut ”dyreassistert pedagogikk” som metode for å øke barns leseferdighet.

Målgruppe

Barn med lesevansker i grunnskolen og deres lærere.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

30

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

Prosjektet vil bli utført på to barneskoler i Akershus fylke og en barneskole i Nordland fylke. 10 (*3) barn på ulike trinn, vil få tilbudet om dyreassistert pedagogikk. Prosjektet vil ha en tidsramme på 20 uker, 1 gang pr uke. 30 – 40 minutter pr. gang. Ved prosjektet på Åsgård barneskole så vi bedring i leseferdighetene hos de fleste barna allerede etter 12 uker, etter 24 uker var effekten bedre for samtlige elever. Hundefører og hund er en del av et tverrfaglig team, som sammen med barnets lærer, og spesialpedagog skal legge til rette for at den enkeltes elevs behov blir imøtekommet. Det er viktig at deltagelsen er frivillig og at barna ikke opplever dette som en straff for at de leser dårlig. Men en bonus, slik at de er motiverte og gleder seg til tiltaket. Barnas lærer er den som velger ut de elevene som kan ha utbytte av å delta i et lesehundprogram. Dysleksi Norge og AntrozoologiSenteret vil sammen med spesialpedagog på den aktuelle skole samarbeide med hundefører om å lage et best mulig tilrettelagt opplegg for hvert enkelt barn.

Fremdriftsplan for prosjektet

Rekrutteing og utvelgelse av elever starter vinteren 2017. Gjennomføringen foregår mellom januar og juni 2018. Evalueringen skjer mellom juni og august 2018.

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Dysleksi Norge og Dyrebar Omsorg (tidligere AntrozoologiSenteret) ønsket å se på hvilken mulighet tiltak med hund kunne ha i forhold til å styrke barns leseferdigheter. Målet var at prosjektet skulle bidra til økt motivasjon for lesing og til bedre leseforståelse hos barn med lese-/skrivevansker. Lesehund-teamet bestod av en fagutdannet hundefører og en ”lesehund”. Hundeføreren brukte hunden som et virkemiddel for å nå målene som var satt for de ulike barna. Lesehundprosjektet var ment å styrke barns selvtillit og mestringsfølelse på en effektiv, annerledes og morsom måte. Hundefører og hund var en del av et tverrfaglig team, som sammen med barnets lærer, og spesialpedagog la til rette for at den enkeltes elevs behov ble møtt. Deltagelsen i prosjektet var frivillig. Barnas lærer valgte ut elevene som kunne ha utbytte av å delta i et lesehundprogramet.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

I gjennomsnitt var det en forbedring i lærernes evaluering av eleven når det gjaldt alle variablene «Hvor godt tenker du at eleven trives på skolen?»; «Hvor stor leselyst vil du si at eleven har?»; «Hvor godt synes du at eleven leser?»; «I hvilken grad synes du eleven forstår det hun/han leser?;» «Hvor trygg er eleven på å lese høyt?». Det var særlig en økning i lærernes vurdering av elevens leseforståelse. De ga også en høy skåre (5.7 av 7.0) av i spørsmålet «I hvilken grad tror du eleven har opplevd «lesehundprosjektet» som positivt?»Samtlige lærere sa at lesehundprosjektet burde videreutvikles og bli et permanent tilbud. Det var interessant å se at foreldrene vurdererte lesehundprosjektet som mer positivt enn lærerne. Særlig gjaldt dette hvor godt eleven trivdes på skolen. Der oppga foreldrene 0.8 poengs endring, mens lærerne oppga bare 0.1. Foreldrene rapporterte også en relativt stor økning i hvor mye barnet leser i hverdagen (0.6).

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

30

Prosjektgjennomføring/Metode

Prosjektet ble utført på to barneskoler på Østlandet; Midtbygda skole i Røyken kommune og Konnerud skole i Drammen kommune og to barneskoler i Nordland fylke, Sandnes skole og Melbu skole, begge ligger i Hadsel kommune. 30 barn på ulike trinn fikk tilbud om dyreassistert pedagogikk. Prosjektet hadde en tidsramme på 20 uker, 2 ganger per uke, 30 – 40 minutter per gang. Barnas lærer valgte ut elevene som kunne ha utbytte av å delta i et lesehundprogramet. Dysleksi Norge og Dyrebar Omsorg gikk sammen med spesialpedagogen på den aktuelle skolen, og samarbeidet med hundeførerne om å lage et best mulig tilrettelagt opplegg for hvert enkelt barn. De første minuttene ble brukt til å bli kjent og komfortabel før man startet med selve lesingen. De første gangene ble elevene introdusert til lesestoff om hunder, dette stoffet ble tilpasset den enkelte elev slik at alle fikk god mestring og dermed økt motivasjon for å lese mer. Leseøkten startet alltid med at hunden lå tett inntil barna, begge i sofaen eller på̊ puter gulvet. Den fysiske kontakten mellom hund og barn er en viktig del av metoden. De siste minuttene ble brukt til litt uformell lek og godbiter.

Resultater og resultatvurdering

Resultatene var positive, både elever, lærere og foreldre meldte om positive effekter av lesehundprosjektet. Alt i alt var dette prosjektet et vellykket prosjekt. 30 barn har fått økt motivasjon og glede til å lese, og i tillegg til dette har de fått større motivasjon og trygghet for å gå på skolen.

Oppsummering og videre planer

Videre ønsker vi å kunne informere om prosjektet ut i landet. Media har vært veldig interessert og det har vært mye media dekning fra prosjektet. Vi ønsker å kunne sette i gang med et større forskningsprosjekt på dette temaet, da vil dette prosjektet kunne brukes som et pilot/forprosjekt.

Prosjektleder

Line Sandstedt

Detaljer
Program
Helse vår (2017)
Prosjektnavn
Bruk av hund for å fremme leseferdighet
Organisasjon
Dysleksi Norge
Org.ledd
Antrozoologisenteret
Beløp Bevilget
2017: kr 765 000
Startdato
31.08.2017
Sluttdato
31.12.2018
Status
Avsluttet