Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Forskning avdekker en stadig tydeligere sammenheng mellom barns emosjonelle ferdigheter og barnets evne til å tilpasse seg livets utfordringer. Erfaringer av at barns indre tilstander og affekter blir regulert, er et nøkkelforhold for barns utvikling, sier forsker Dag Nordanger ved RVTS Vest. I barnehagen har man mulighet å til å gi alle barna denne utviklingsstøtten. Vi ønsker å tilby et verktøy av høy faglig kvalitet, som vil gjøre kunnskap om følelser lettere tilgjengelig for hver enkelt barnehage, og støtte barnehagenes arbeid med dette viktige, helsefremmende oppdraget.
Målsetting for prosjektet
Økt forståelse for hvilke følelser og behov som kan skjule seg bak atferd i hverdagssituasjoner, og kunnskap om empatiske intervensjoner i møte med barn. At barna synes episodene er morsomme, og lærer noen nye ord 10 000 avspillinger, og 200 nedlastinger av samtalematerialet innen 31.10.2021
Målgruppe
Barn 3-6 år, barnehageansatte og foresatte. I produksjonsfasen rekrutteres 5 barnehager som danner grunnlaget for måling av kompetansemålene i prosjektet.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
10000
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
Prosjektet vil bestå av følgende elementer: • Samtalemateriale til bruk i personalgruppen og på foreldremøte. • Podcast-serie til bruk med barnegruppen, hver episode består av et hørespill og en samtale med barn, programleder og psykolog. • Refleksjonsspørsmål til hver episode, for å forankre innholdet hos barna. • Tilleggsepisoder for de voksne, for ytterligere kunnskap om tematikken i episodene. Marthe Sveberg står bak ideen til prosjektet. Marthe er utdannet journalist og lærer, og har jobbet som programleder siden 2007. I 2016 startet hun nettsiden folkOm.no, med mål om å fremme kunnskap om psykisk helse. Marthe vil bidra i alle prosjektets faser, og være programleder i podcasten. Psykolog Aksel Inge Sinding (Ipr.no) vil delta i podcasten, utarbeide samtalematerialet, og kvalitetssikre det faglige innholdet. Han har tre-årig spesialistutdanning i EFT, videreutdanning i EFST og jobber til daglig med terapi og foreldreveiledning. Hørespillene vil produseres av tidligere radioprodusent i NRK, Rolf Magne Andersen. Episodene skal produseres av produksjonsselskapet Rubicon. I prosjektets andre fase vil vi gjennomføre en grundig evaluering med fem rekrutterte barnehager. Evalueringen vil danne grunnlag for videre produksjon.
Fremdriftsplan for prosjektet
01/2020: oppstartsmøte og fremdriftsplan 01-04/2020: ferdig produksjon av to episoder, tilleggsepisoder og samtalemateriale. 04-06/2020: evaluering og videreutvikling med 5 barnehager 08-11/2020: videreutviklet samtalemateriale og hørespill ferdig produsert 12/2020-03/2021: podcastepisoder ferdig produsert. 08/2020-10/2021: promotering mot barnehagekontorer og kjeder 04-10/2021: lansering og oppfølging av barnehager 11/21: ferdig rapportering
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Prosjektet ble startet av prosjektleder, Marthe Sveberg. Marthe så et mulighetsrom for å nå ut med kvalitetssikret faglig innhold om barns følelser, til viktige støttespillere i barns formative år, i et engasjerende format. Målet var å produsere 8 hovedepisoder, 8 tilleggsepisder og tilhørende samtalemateriale, om forskjellige følelser barn kan ha gjennom en vanlig dag og hvordan vi voksne kan hjelpe dem med disse følelsene og på den måten bidra til robusthet og emosjonell kompetanse. Det overordnede målet for prosjektet har vært å bidra til økt interesse og bevissthet om følelsenes betydning for psykisk helse, økt emosjonell kompetanse hos voksne som har, eller jobber med små barn, og skape interesse og åpenhet mellom voksne og barn rundt temaet følelser. Resultatmålet vårt var 10 000 avspillinger av podkastepisodene og 200 nedlastinger av samtalematerialet. Målgruppen er barn i alderen 5-6 år, deres foresatte og voksne som jobber med barn.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Vi har produsert 8 hovedepisoder, 9 tilleggsepisoder og samtalemateriale. Gjennom evalueringen av pilotepisodene rapporterte respondentene om opplevd utbytte på læringsmålene vi satte oss (kunnskap og forståelse om følelser, empatiske intervensjoner og økt bevissthet rundt eget følelsesliv i møte med barns følelser). Flere barnehagelærere fortalte at barna ble fenget av episodene, syntes de var spennende, refererte til dem, og lekte leker og situasjoner fra episodene. Flere foreldre meldte til barnehagene at barna hadde snakket om podkasten hjemme, og dette skapte gode samtaler. Det var flere enkelthistorier der barn uoppfordret hadde begynt å snakke om egne følelser og tatt opp vanskelige ting, og at dette ledet til gode samtaler. Per 13.01.22 har det vært 35 435 avspillinger.Per 13.01.22 var det gjort 900 nedlastninger av samtalematerialet, fordelt på alle landsdeler.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
35435
Prosjektgjennomføring/Metode
Prosjektet ble gjennomført i henhold til fremdriftsplanen. I oppstartsfasen av prosjektet hadde vi stort fokus på formatet i podkasten og hvordan vi kunne nå både barn og voksne på engasjerende, lettfattelig og omsorgsfullt vis. Podkastepisodene ble spilt inn i studioet til Klynge/Rubicon, over fire hele dager. I hovedepisodene hadde vi med en profesjonell musiker, Lars Andreas Aspesæter, som akkompagnerte samtalene underveis. Hørespillene ble skrevet av Marthe Sveberg og produsert fortalt av Rolf Magne Golten Andersen. Prosjektetgruppen bestående av pedagoger og foreldre, og psykolog Aksel Inge Sinding ga kontinuerlig innspill på innholdet. Samtalematerialet ble utformet av psykolog Aksel Inge Sinding, med innspill fra Marthe Sveberg og prosjektgruppen. Prosjektleder Marthe Sveberg har hatt i alt 8 møter med prosjektgruppen, og de har vært involvert i alle deler av prosessen. I perioden april – juni 2020 gjennomførte vi en evaluering av pilotepisodene og samtalematerialet, med seks barnehager. Tilbakemeldingene ga grunnlaget for videre produksjon. Podkasten ble tilgjengeliggjort på alle podkastplattormer, og på drageimagen.no, der samtalematerialet også kan lastes ned.
Resultater og resultatvurdering
Samtlige episoder, samtalemateriale og annet materiale var ferdig utviklet, produsert og lansert i starten av juni 2021. Produksjonen ble forsinket én drøy måned grunnet koronapandemien, da det var strenge tiltak rundt å møtes, og utfordrende smitteverntiltak i podkaststudioet. Ellers gikk alt etter planen. Alt i alt opplever vi prosjektet som godt gjennomført. Kommunikasjonen og samarbeidet mellom de ulike prosjektdeltakerne fungerte godt. Samtlige aktører har vært positive, engasjerte og bidratt på sin måte til fremdrift. Prosjektplanen og tidsplanen var realistisk, og vi klarte å følge den godt. Vi hadde noen produksjonsutfordringer i forbindelse med corona-pandemien, men uten at det ødela nevneverdig for prosjektet. Det er særlig to forbedringsområder vi har identifisert i etterkant av prosjektet, som angår distribusjon av podkasten og evaluering i etterkant av prosjektet.
Oppsummering og videre planer
Oppsummert er vi godt fornøyde med gjennomføringen av prosjektet. Samarbeidet har vært godt, vi har fullført på tid og klart å nå målene vi satte oss. Vi har fortsatt et ønske om å nå enda bredere ut med podkasten og vil fortsette dette arbeidet etter prosjektslutt. Vi får jevnlige henvendelser, innspill og tilbakemeldinger på podkasten, og den virker å være svært godt likt. Vi har et ønske om å lage flere sesonger av podkasten, da med målgruppene yngre barnehagebarn (2-4) og skolebarn (6-9). Videre produksjon av flere sesonger avhenger av at vi får økonomisk støtte til det.