Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Det er viktig for alle barn å ha en god relasjon til mor og far. Barn som blir plassert eller har foreldre i fengsel kan få store psykiske utfordringer. Mange foreldre som ikke har den daglige omsorg trenger hjelp til å utvikle relasjonen til barnet sitt slik at de fortatt kan gi dem støtte. Foreldrene sliter også; å miste barna gir ofte store psykiske belastninger og mange har utfordringer med foreldrerollen. Foreldre til plasserte barn mottar lite hjelp. Det er vanskelig er å nå frem med tilbud og problemer med rekruttering/frafall. Det er et stort behov for tilbud som hjelper mange flere.
Målsetting for prosjektet
Å gi mange barn bedre støtte fra foreldrene sine, selv om de ikke bor sammen med dem. Å gi foreldrene nye verktøy for å klare foreldrerollen bedre og opptre til barnas beste. Å utvikle og spre filmer til selvhjelp for foreldre, og som hjelpeapparatet kan bruke for sin foreldreopplæring.
Målgruppe
Foreldre som ikke har omsorgen for barna sine p g a plassering, fengselsopphold, rus, psykiske lidelser, samlivsbrudd, eller lignende, samt barna deres.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
15000
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
Dette informasjonsprosjektet skal gjennomføres med aktiviteter over tid gjennom flere kanaler og samarbeid med ulike aktører som tilbyr hjelp til målgruppen: •Profesjonell utvikling av informasjonsfilmer og skriftlig materiell som skal gjøres gratis tilgjengelig for alle på nett; en landingsside og andres nettsteder. •Systematisk arbeid for å distribuere materiellet gjennom tilbydere av hjelp til målgruppen. De vil bruke filmene og lenke til dem på sine nettsteder og i sosiale medier. •Lansering på et gratis seminar vi arrangerer for 120 personer (fagfolk og brukere) •Systematiske aktiviteter for spredning av filmene, informasjonen og artikler gjennom relevante organisasjoner, grupper, institusjoner og helse/familie/barneportaler på nett, sosiale medier og tidsskrifter som når målgruppen. Vi vil utvikle 10-12 nettbaserte filmer (1-5 min) som kan brukes i mange sammenhenger, til sammen ca 40 minutter. Vi velger film fordi det for målgruppen er lett å ta til seg og viser konkret «hvordan man gjør det» for å få en bedre relasjon med barnet En prosjektgruppe setter rammene, styrer prosjektet og kvalitetssikrer sammen med faglige rådgivere og en referansegruppe. Et kommunikasjonsselskap og en fagpedagog gjennomfører aktivitetene.
Fremdriftsplan for prosjektet
Mån/år 07/20-09/20: Rekruttering til referansegruppe, forberedelser og planlegging 09/20-04/21: Utvikling av film og skriftlig informasjon 05/21: Seminar og lansering på landingssiden og på andres nettsteder 10/20-06/21: Etablere kontakter med andre for bruk/spredning og gjennomføre distribusjonsaktiviteter 04/21-12/21: Systematisk spredning gjennom andre kanaler 12/21-06/22: Sammenstilling av bruk, statistikk og resultater til sluttrapport
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Målsetting Prosjektet skal øke foreldres forståelse for hvordan de kan være til støtte for sine barn selv om de ikke har den daglige omsorgen, og gi praktiske og konkrete råd om hvordan de kan opptre til barnets beste. Konkrete mål var å utvikle og spre informasjonsfilmer og korte fagtekster som foreldre kan bruke til selvhjelp. Alt er gratis tilgjengelig for alle på nett. Målgruppen Foreldre som ikke har omsorgen for barna sine p g a omsorgsovertagelse, fengselsopphold, rus, psykiske lidelser, samlivsbrudd, etc, og barna deres. Bakgrunn for prosjektet Foreldre er alltid viktige for barnet. Mange foreldre som ikke har den daglige omsorg trenger hjelp til å utvikle relasjonen til barnet sitt, slik at de fortsatt kan gi det støtte. Situasjonen er ofte psykisk belastende for både barna og foreldrene. Foreldre til plasserte barn mottar lite hjelp. Det er vanskelig er å nå frem med tilbud, og problemer med rekruttering/frafall. Det er et stort behov for tilbud som hjelper mange flere.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Brukerrepresentanter som har evaluert filmene underveis og til slutt syns filmene er nyttige og gir verdifull kunnskap. De har gitt gode kommentarer og viktige innspill. Det har vært utfordrende å nå ut direkte til barnevernsforeldre. Andre organisasjoner og fagmiljøene (inklusive de store og viktige offentlige som Familievernkontorene og Bufetat) er meget positive til prosjektet og filmene, men det tar det tid før alle tar dem aktivt i bruk. Heldigvis har mange tilbydere av hjelp til foreldre allerede tatt dem i bruk eller vil begynne å bruke filmene i l a 2024. Gjennom disse vil mange foreldre få vite om filmene på sikt. Filmene er så langt spilt av fra vår landingsside på nett 6500 ganger. Gjennom egne spredningsaktiviteter på sosiale medier har filmklipp blitt spilt av 67.000 ganger. I tillegg er minst 350.000 seere blitt eksponert for vår info gjennom TV-reklame, artikler i nettaviser og SoMe gjennom andre aktører. Vi vil fortsette med spredningsaktiviteter i minst 1-2 år til.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
7000
Prosjektgjennomføring/Metode
Vi har gjennomført aktiviteter over tid gjennom flere kanaler og samarbeid med ulike aktører som tilbyr hjelp til målgruppen: En prosjektgruppe satte rammene, styrte prosjektet og kvalitetssikret sammen med faglige rådgivere. Brukermedvirkere har foreslått tema og evaluert filmene. Et kommunikasjonsselskap og en fagpedagog har gjennomført aktivitetene. Vi har utviklet 15 informasjonsfilmer (tot 108 minutter) og skriftlig materiell som er publisert på en egen gratis landingsside foreldreforalltid.no. Vi valgte film fordi det for målgruppen er lett å ta til seg og viser konkret «hvordan man gjør det» for å få en bedre relasjon med barnet. Fageksperter har utviklet fagtekstene og kvalitetssikret det faglige innholdet i filmene. Vi har systematisk arbeidet for å distribuere materiellet gjennom tilbydere av hjelp til målgruppen, som bruker filmene og lenker til dem på sine nettsteder og i sosiale medier. Lansering på et seminar for fagfolk og brukere (30 deltagere og spilt 229 ganger på nett). Vi har publisert artikler, omtaler og videoinnlegg gjennom relevante organisasjoner, grupper, institusjoner og relevante portaler på nett, sosiale medier og tidsskrifter som når målgruppen.
Resultater og resultatvurdering
Vi har laget gode pedagogiske filmer som vil være tilgjengelige i mange år for foreldre som søker info om hvordan de kan støtte barnet sitt selv om de ikke har den daglige omsorgen for det. Brukere har medvirket til valg av tema og evaluert filmene. Mange seere er blitt eksponert for våre omtaler og videoinnlegg, men det er vanskelig å vite hvor mange unike seere som faktisk har sett og lest. Det har vært vanskeligere enn antatt å nå ut direkte til barnevernsforeldre: mange vegrer seg for å i det hele tatt se på informasjon hvis budskap er samarbeid og det å gi barnet litt ro. Fagmiljøer og private og offentlige tilbydere av hjelp til målgruppen har gitt filmene meget god respons, og mange er interessert i å bruke dem i sitt arbeid med foreldreoppfølging. Vi er ganske fornøyde med resultatet av første runde med spredning av informasjonsmateriellet. Antallet personer er eksponert for vår informasjon så langt er som forventet, men antall filmvisninger på nett er lavere enn forventet.
Oppsummering og videre planer
Vi har nådd ut til mange med god informasjon som øker foreldrenes kompetanse og derved gir flere barn bedre støtte. Vi har bidratt til økt synlighet for hvor viktige foreldrene er for barnet – uansett om de har omsorgen eller ikke – og økt bevissthet om hvor foreldre kan få hjelp og støtte. Filmene er tilgjengelige i lang tid for bruk til foreldres selvhjelp og i hjelpetilbydernes rådgivningsarbeid. Vi og mange organisasjoner og etater fortsetter å spre informasjon og filmene for å nå ut til flere. Det er spennende utsikter til mer medieeksponering og implementering i offentlig barnevern.