Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Mange vet ikke hva en bipolar lidelse er og innebærer, og manglende informasjon og opplysning har ført til stigma om lidelsen. Styremedlem i BfN og toppadvokat, Stig Bech, gikk i desember ut i DN og fortalte sin historie om det å leve med bipolar lidelse. Responsen fra leserne var overveldende og utelukkende positivt. Bechs bidrag førte til mer åpenhet og forståelse, og ikke minst ga det andre med bipolar lidelse et ansikt på lidelsen som gjør at man føler seg mindre alene. Norge trenger flere historier. Både for å nyansere bildet mange har av BL og som man kan kjenne seg igjen i.
Målsetting for prosjektet
1)Oppnå 1 mill. visninger ved hjelp av promotering på FB og Instagram 2)Få historiene publisert i 2 nasjonale nyhetsmedier 3)5 filmer på 3 minutter til hjemmesiden vår og YouTube, og 5 kortversjoner av filmene på 30-50 sek. for SoMe 4) 5 nettsaker i form av portrettintervju til hjemmesiden vår.
Målgruppe
Målgruppen for prosjektet er hele befolkningen i Norge fra 18 år og oppover.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
1000000
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
Prosjektet består av to aktiviteter: Filmer og nettsaker. Begge vil fortelle historiene til mennesker med en bipolar lidelse, med fokus på temaer som 1) Det å leve i et parforhold. 2) Arbeidsliv, å fungere i jobb. 3) Ha barn. 4) Pårørende som ressurs. 5) Livet som uføretrygdet. Filmer: Vi skal produsere 5 filmer på 3 min. til nettsidene våre og YouTube-kanalen vår. Vi lager også en kortversjon av disse på ca. 30-50 sekunder til sosiale medier. Alle filmene skal være tilgjengelig for alle. Filmene til sosiale medier vil brukes som en teaser for å få mottakeren til å ville se og vite mer. Vi må forholde oss til at informasjon på sosiale medier er svært flytende og at det er vanskelig å få mottakerens fokus. Da er det viktig med kort, konsis og ikke minst fengende informasjon som fortelles på en lett måte. Nettsaker: En viktig del av prosjektet vil være å produsere tilhørende portrettintervjuer (artikler) som vil publiseres som nettsaker på nettsiden vår. Disse vil bli brukt inn i et pressearbeid, der vi skal prøve å selge inn hver historie til nasjonale nyhetsredaksjoner. De fem historiene vil være svært individuelle og personavhengige, men vil følge det samme uttrykket for å skape en helhet på prosjektet.
Fremdriftsplan for prosjektet
Aug. 2021 – Oppstart. Planlegge innhold, lage fremdriftsplan og moodboards, og starte arbeidet med å rekruttere frivillige/andre som skal fortelle sine historier. Sept. – desember 2021 – Møter med produksjonsbyrå og produksjon av artikler og filmer Januar – mai 2022 – Publisering og innsalg Juni og juli 2022 – Evaluering og sluttrapport
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Effektmål: 1) Fortelle gjenkjennbare historier som fører til mindre ensomhets-følelse 2) Gi mennesker med diagnosen materiale som til å formidle det de skulle ønske andre visste Resultatmål: 1) Oppnå 1 million visninger ved hjelp av promotering på Facebook og Instagram 2) Få historier fra prosjektet publisert i minst 2 nasjonale nyhetsmedier 3) 5 filmer på 3 minutter til nettsidene våre og YouTube, og 5 kortversjoner av filmene på 30-50 sekund egnet til sosiale medier 4) 5 nettsaker i form av portrettintervju til nettsidene våre Samfunnsmål: 1) Flere har blitt opplyst om bipolare lidelser 2) Bidra til å bekjempe stigmaet og fordommer knyttet til bipolare lidelser Målgruppe: Primærmålgruppen for prosjektet var befolkningen i Norge, fra 18 år og oppover. Vi ønsket særlig å nå menn og unge, da vi vanligvis når 80% kvinner og få unge. Til tross for at kjønnsfordelingen på hvem som har en bipolar lidelse er lik.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Oppsummert oppleves målene som prosjektet som oppnådd. Vi erfarer at historiene har vært både til hjelp og begeistring for andre, og at mottakerne har fått ny kunnskap om bipolare lidelser. Vi har fått over 1,2 millioner eksponeringer i egne kanaler, ti-tusenvis av reaksjoner og delinger, og flere hundre personer har lagt igjen kommentarer. Responsen har vært utelukkende positiv. Blant delingene og kommentarene ser vi flere som skriver at det endelig er noen som forklarer akkurat hvordan de har det. Med flerfoldige tilbakemeldinger er vi overbevist om at historiene i filmene har bidratt til å redusert stigma og fordommer knyttet til bipolare lidelser. Deltakerne i prosjektet forteller gjenkjennbare historier som bidrar til mindre opplevelse av ensomhet. Mange mennesker vil gjennom dette prosjektet ha lest eller hørt om bipolar lidelse for første gang. Vi vet at fordommer lettere brytes når vi blir kjent med noen som har en lidelse med mange fordommer knyttet til seg.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
1212281
Prosjektgjennomføring/Metode
Tidlig i prosjektperioden satt prosjektleder Liv Aarberg i Bipolarforeningen ned en arbeidsgruppe bestående av to brukere/frivillige i organisasjonen, to ansatte og en fagperson. Vi hentet inn innspill til relevante temaer fra medlemmer og følgere gjennom et nyhetsbrev. Det ble hentet inn 2 tilbud til produksjonsselskap, og vi besluttet å gå videre med AVIA. Sammen lagde prosjektgruppen en fremdriftsplan, jobbet med innhold og temaer, samt utarbeidet intervjuguider og samtykkeerklæring til de aktuelle deltakerne. Det ble gjort nøye vurderinger på de aktuelle deltakernes innsikt i egen sykdom, og på at det ville være positivt for dem å stå frem i et slikt omfang. Det ble også etterstrebet unike historier, med ca. like mange menn som kvinner, og variasjon i alder på deltakerne. Deltakerne fikk tilbud om en samtale med psykolog, før innspilling. Filmene ble spilt inn i november og april, og portrettintervjuene ble skrevet deretter. Innsalgene til avisene ble gjort en etter en, etter fremdriftsplanen, med hensikt om å spre publiseringen av historiene utover flere måneder. Etter at filmene var produsert besto jobben i å få spredd disse så bredt som mulig.
Resultater og resultatvurdering
– 5 filmer på 3-4 minutter, 7 kortversjoner på 30-50 sekunder og 1 samlefilm på ca. 1 min – 5 nettsaker med portrettintervjuer på bipolar.no – 5 medieoppslag om historiene i prosjektet, der 4 av dem er i landets største aviser – 1 212 281 eksponeringer per 25.11.22 av prosjektet i egne kanaler. Utover dette rapporterer journalistene om høye lesertall på medieoppslagene. – 56 706 personer per 25.11.22 har engasjert seg i form av reaksjoner, kommentarer, delinger og klikk. Oppsummert vil vi si at resultatene er en suksess. Vi har nådd målene, nådd ut bredt og tatt opp temaer vi vet er viktige for mange. Filmene lever videre i kanalene våre, og vi vil promotere og dele disse jevnlig på relevante tidspunkt. Ved å formidle historiene gjennom riksmedier, ser vi også at budskapet har nådd langt utover den gruppen som Bipolarforeningen og Rådet for psykisk helse vanligvis når. Historiene i media er frittstående, leser er ikke avhengig av å ha sett filmen eller kjenne temaet på forhånd.
Oppsummering og videre planer
Prosjektmålene er nådd, og de 5 historiene har blitt fortalt gjennom filmer, saker og nyhetsoppslag. Vi har fortalt gjenkjennbare historier, og berørte av bipolare lidelser har fått filmer og tekst som formidler hva de skulle ønske at andre visste. Innholdet vil leve videre i sosiale medier, på bipolar.no og i avisene. Innholdet vil også re-publiseres i kanalene våre, spesielt ved merkedager. TIPS Sør-Øst og Vestre Viken ønsker å bruke filmene i sine opplæringsportaler for berørte av diagnosen og fagpersoner. Prosjektet ble nominert av Rådet for psykisk helse til Helseprisen 2022.