Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
140 barn og ungdom pr. årskull har samme utfordring, de har en hørselshemming (HLF, 2021). Dette gjør hørselshemming til en relativt sjelden diagnose og kunnskapen om og forståelsen rundt utfordringen er liten . I en kunnskapsoppsummering (Kermit 2018), kommer det frem at hørselshemmede unge som gruppe gjør det faglig dårligere enn sine jevnaldrende. Den største opprettholdende faktoren som hindrer inkludering, er lærernes kunnskapsløshet. (Mjøen et.al 2021) I et samfunnsperspektiv så er manglende inkludering en faktor som fort kan bidra til frafall fra utdanning..
Målsetting for prosjektet
Hovedmålsetningen for prosjektet er å gi bedre opplæringssituasjonen for unge med hørselshemming. Sekundærmålsetningen er kompetanseheving av pedagogisk personale og andre opplæringsarenaer for hørselshemmede.
Målgruppe
Hørselshemmede unge
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
3000
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
Prosjektet har som mål og produserer 4 kortfilmer. 2 kortfilmer som viser hvilke utfordringer hørselshemmede ungdom møter i hverdagen og 2 informasjonsfilmer om munnavlesning og hvordan ulike lyttesituasjoner påvirker taleoppfattelsen. For å sikre at brukergruppen, ungdom med hørselshemming, er involvert, er det planlagt at Informasjonsteknologi og medieproduksjonsklassen ved Briskeby Videregående skole er med på å utarbeide manus. Videre skal et eksternt produksjonsselskap produserer filmene.
Fremdriftsplan for prosjektet
Januar – Mars: oppstart og planlegging av undervisningsopplegg. Mars – april: gjennomføring av undervisningsopplegg, lage manus til informasjonsfilmer og anbudsrunde. Mai – juni: Produksjon av filmer. August – september: publisering av filmer og nyhetssaker Desember – januar: ferdigstilling av prosjekt.
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Hovedhensikten med prosjektet er å gi barn og unge med hørselsutfordringer en bedre tilrettelagt undervisning og forebygge frafall. Primærmålgruppen er unge med hørselsutfordringer. Men filmene er også ment som informasjonsfilmer til pedagogisk personale og andre opplæringsarenaer for unge med hørselsutfordringer. Prosjektet hadde som mål og produserer 4 kortfilmer. 2 kortfilmer som viser hvilke utfordringer hørselshemmede ungdom møter i hverdagen, og 2 informasjonsfilmer om munnavlesning og hvordan ulike lyttesituasjoner påvirker taleoppfattelsen. Bakgrunnen for prosjektet er at Hørselspedagogene, HLF Rehabilitering, i stor grad driver med kompetanseheving, råd og veiledning av unge med hørselsutfordringer og opplæringsarenaene rundt disse. Visualisering og tydeliggjøring av hørselsutfordringene er en viktig del av denne opplæringen. Vi manglet gode norske filmer til dette.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Prosjektet hadde som mål å bedre opplæringssituasjonen for unge med hørselsutfordringer. For å måle dette kreves det systematiske målinger over lang tid. Disse målingene er ikke mulig å få til innenfor prosjektets ramme. Informasjonsfilmene utarbeidet i prosjektet har flere bruksområder. De skal blant annet være en del av den eksisterende kompetansehevingen Hørselspedagogene allerede gjør, og her er alle filmene tatt i bruk og brukes i alle våre undervisningsopplegg. I løpet av et år er det mange hundre personer som deltar på kurs hos oss. Filmene ligger offentlig tilgjengelig på YouTube. På YouTube kan vi se antall viste ganger, og filmene er til sammen sett ca. 1500 ganger, og det er forventet at antallet visninger vil øke etter hvert som filmene blir bedre kjent. Antall ganger filmene er sett forteller ikke nødvendigvis hvor god måloppnåelse prosjektet har. Men innenfor rammene av prosjektet er det den målemetoden som er tilgjengelig.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
1500
Prosjektgjennomføring/Metode
Prosjektstart var januar 2022. Oppstarten var planlegging av prosjektet og undervisningsopplegg for elevene ved Informasjonsteknologi og medieproduksjons linjen ved Briskeby Videregående skole. Elevene produserte et manus. Etter anbudsrunde falt valget på Avia produksjon. Avia produksjon har tidligere jobbet med ideelle organisasjoner og prosjekter finansiert av Stiftelsen Dam. Produksjon av filmer ble startet med en Ideworkshop med idemyldring, spissing av budskap og kartlegging av målgruppe. Manusbearbeiding og godkjenning av manus ble gjort i februar 2023. Filmingen av prosjektet ble gjennomført i overgangen mai/juni 2023. Postproduksjon av filmene ble gjort i juni – august 2023. Publiseringen av filmene ble utsatt til overgangen oktober/november 2023, dette pga. en planlagt profilendring hos Hørselshemmedes Landsforbund. Filmene ble publisert på nettsiden www.hørselspedagogene.no og HLF Briskeby Videregående skole sin YouTube kanal. Det ble gjennomført markedsføring på Facebook og Instagram for resterende midler i budsjettet. Sluttdato for prosjektet 31. mai 2024.
Resultater og resultatvurdering
Prosjektet har hatt søkelys på å vise ulike situasjoner som er utfordrende for ungdom med hørselsutfordringer. Prosjektet har resultert i en kortfilmserie på tre filmer. Jeg vil også lære! (https://youtu.be/F9ZjohpJzV0?feature=shared) Omhandler støy i klasserommet og hvordan det påvirker evnen til å lytte og lære for personer med hørselsnedsettelse. Se på meg (https://youtu.be/PiQoiC6kMr8?feature=shared) Filmen viser en situasjon i klasserommet der lærer forsøker å fortelle om en klassetur. Hva skjedde egentlig? (https://youtu.be/7UCW2IpHlcQ?feature=shared) Filmen viser hvor utfordrende en samtale i gruppe kan være for ungdom med hørselsutfordringer. Filmene ligger i dag på Hørselspedagogene.no og HLF Briskeby videregående skole sin YouTube kanal. Filmene er vist mellom ca. 470 – 600 ganger og er ventet å øke i årene som kommer.
Oppsummering og videre planer
Film som medium er visuelt, auditivt, og engasjerer oss følelsesmessig og understreker et poeng. Filmene fra prosjektet ligger til fri benyttelse på www.hørselspedagogene.no og på HLF Briskeby sin YouTube – kanal. Det langsiktige målet vårt er at filmene våre skal bli godt kjent og at de fleste aktører tar filmene i bruk. For å få til dette brukes filmene i aktivt i vår virksomhet. De brukes på kurs, undervisning, webinar og i møte med målgruppene på system og individnivå. Prosjektet har tilført bedriften og målgruppen et godt verktøy for å skape forståelse for utfordringene målgruppen møter.