Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
140 barn og ungdom pr. årskull har samme utfordring, de har en hørselshemming (HLF, 2021). Dette gjør hørselshemming til en relativt sjelden diagnose og kunnskapen om og forståelsen rundt utfordringen er liten . I en kunnskapsoppsummering (Kermit 2018), kommer det frem at hørselshemmede unge som gruppe gjør det faglig dårligere enn sine jevnaldrende. Den største opprettholdende faktoren som hindrer inkludering, er lærernes kunnskapsløshet. (Mjøen et.al 2021) I et samfunnsperspektiv så er manglende inkludering en faktor som fort kan bidra til frafall fra utdanning..
Målsetting for prosjektet
Hovedmålsetningen for prosjektet er å gi bedre opplæringssituasjonen for unge med hørselshemming. Sekundærmålsetningen er kompetanseheving av pedagogisk personale og andre opplæringsarenaer for hørselshemmede.
Målgruppe
Hørselshemmede unge
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
3000
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
Prosjektet har som mål og produserer 4 kortfilmer. 2 kortfilmer som viser hvilke utfordringer hørselshemmede ungdom møter i hverdagen og 2 informasjonsfilmer om munnavlesning og hvordan ulike lyttesituasjoner påvirker taleoppfattelsen. For å sikre at brukergruppen, ungdom med hørselshemming, er involvert, er det planlagt at Informasjonsteknologi og medieproduksjonsklassen ved Briskeby Videregående skole er med på å utarbeide manus. Videre skal et eksternt produksjonsselskap produserer filmene.
Fremdriftsplan for prosjektet
Januar – Mars: oppstart og planlegging av undervisningsopplegg. Mars – april: gjennomføring av undervisningsopplegg, lage manus til informasjonsfilmer og anbudsrunde. Mai – juni: Produksjon av filmer. August – september: publisering av filmer og nyhetssaker Desember – januar: ferdigstilling av prosjekt.